Sistemul de franare al motocicletei este esential atunci cand vine vorba sa te deplasezi in conditii de maxima siguranta. Este neaparat nevoie sa ai deplina incredere in franele tale, deoarece de siguranta la franare depinde, in mare masura, viata ta, dar si securitatea celorlalti participanti la trafic. De aceea, este imporant sa analizezi cu mare atentie functionarea tuturor componentelor ce alcatuiesc sistemul de franare si sa le inlocuiesti pe cele stricate la primele de uzura. Atunci cand mergi pe motociclera, indiferent ca o faci prin oras sau in afara acestuia, te vei ghida dupa zicala: “Siguranta nu este un joc de noroc.
Din secretele franarii
Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor ! Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza: “Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”. Pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza. Unul dintre cele mai importante este fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii. In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate este specificat raportul static de greutate fata/spate.
Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate. In teorie, forta de inertie care porneste din centrul de greutate genereaza un moment care incarca roata fata si descarca roata spate. Exagerat spus, roata din fata “se infinge in pamant”, iar roata din spate “se ridica in aer”.
In practica, transferul de greutate depinde de decelerare. Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei, deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru si un coeficient de frictiune mare (sosea perfecta si uscata).
Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele!
Decelerarea produsa de franarea uneia dintre roti depinde de greutatea care incarca roata franata. Daca in faza de franare limita de aderenta nu este atinsa (nu se blocheaza roata), forta de franare depinde de coeficientul de frictiune si incarcarea rotii respective. Oricat de ciudat pare la prima vedere, forta de franare nu depinde de marimea suprafetei de contact, deci de dimensiunea cauciucului, ci numai de coeficientul de frictiune si incarcarea rotii respective!
Pe circuitele de viteza cu aderenta foarte buna, cu asfalt de calitate superioara, transferul de greutate are o valoare mare, putand ajunge la un raport extrem de 100% fata si 0% spate, lucru care se poate observa la concurentii categoriei MotoGP cand franeaza numai cu fata. Ai, cu siguranta, nevoie de un sabot frana foarte performant. In acest caz, roata din spate se ridica literalmente la cativa centimetri in aer ! Si astfel ramane destula masa spate netransferata. In aceste conditii, contributia franarii rotii spate la franarea vehiculului respectiv este nula sau, in cazuri mai putin extreme, neglijabila.
Placute de frana vs saboti de frana
V-ati intrebat vreodata ce se intampla de fapt in interiorul unei frane cu tambur si de ce franele pe disc sunt, in general, considerate superioare? Cei mai multi dintre noi stiu probabil cum functioneaza franele pe disc. Dupa apasarea pedalei de frana, pompa trimite lichidul de frana prin furtune la etrieri, unde unul sau mai multe pistoane vor apasa placutele pe un disc.
Frictiunea dintre aceasta va incetinesc masina, asigurandu-va ca nu va veti lovi de masina din fata sau ca nu veti zbura prin parbriz la prima franare. Simplu si eficient. Dar ce se intampla cu franele pe tambur? Functionarea acestor tehnologii mai umile de franare este, fara indoiala, ceva mai putin cunoscuta, acest fapt nefiind ajutat de faptul ca utilizarea acestora a scazut de-a lungul anilor, acestea fiind rezervate pentru a fi instalate pe masini mai ieftine, cu motoare mai putin puternice.
Deoarece suprafata de contact se imparte pe toata circumferinta tamburului, forta de franare oferita de o frana cu tambur este mai mare decat cea a unei frane de disc de aceeasi dimensiune. Utilizarea franelor cu tambur, prin urmare, economiseste greutatea, economisind producatorii de costuri ridicate, deoarece acestea sunt mai ieftine de produs.
Exista un motiv pentru care – asa cum am mentionat mai devreme – au tendinta de a fi utilizate pe masini mai ieftine. In cele din urma, un set de saboti de frana va dura, in general, mult mai mult decat un set de placute de frana.