Uleiul moto este componenta vitala care ajuta in lubrifierea corespunzatoare a motorului motocicletei. Un ulei moto uzat reprezinta un risc crescut pemtru ca motorul motocicletei tale sa aiba de suferit. Ce inseamna acest lucru?
Motorul este un mecanism complex, format din mii de piese care functioneaza ca un ansamblu pentru a crea forta necesara deplasarii unui autovehicul. Avand ca proces de baza arderea combustibilului, o mare parte din aceste piese sunt expuse unor temperaturi foarte ridicate. Mai mult decat atat, unele dintre ele sunt supuse fortei de frecare, ceea ce, in mod normal, duce la eroziune si la tot felul de complicatii neplacute.
Uleiul de motor precum Motul 10W40 are mai multe roluri in tot acest angrenaj, insa cel mai important este asigurarea lubrifierii corespunzatoare a componentelor metalice, astfel incat gradul de uzura sa fie minim. De calitatea uleiului de motor depinde buna functionare a motorului pe termen lung, intrucat folosirea unui ulei de slaba calitate va duce in mod inevitabil la erodarea timpurie a unor componente importante. Asa ca, facand economie la achizitionarea uleiului, s-ar putea sa te trezesti cu niste costuri suplimentare foarte ridicate pentru reparatiile ulterioare.
Ce se intampla?
Neinlocuirea la timp a uleiului moto Motul 10W40 conduce la expunerea motorului la praf, funingine si alte reziduri care se acumuleaza in mod normal in urma functionarii motocicleta.
Aceste reziduuri sunt în mare parte reținute de filtrul de ulei moto, insa la un moment dat filtrul se va infunda si uleiul murdar va incepe sa fie recirculat in motor prin valva de siguranta. Uleiul murdar este gros și abraziv, deci va produce uzura rapid intre componentele motorului.
Aditivii din ulei, cum ar fi cei anti-rugina si anti-frictiune sau detergentii ce au rol de a curata componentele motorului se vor deteriora, ceea ce inseamna ca uleiul nu-si va mai putea indeplini rolul in totalitate.
In final, uleiul va deveni din ce in ce mai murdar si mai gros, pana cand isi va pierde complet proprietatile de lubrifiere si va deveni gelatinos, caz in care motorul se va supraincalzi si in final se va gripa. Evident, acest lucru e un caz extrem si nu se va intampla daca depasim cu 1000 km intervalul de schimb, ci dupa sute de mii de km cu acelasi ulei. Insa, cu cat amanam mai mult schimbul de ulei, motorul va incepe sa se uzeze fara sa stim, incet, dar sigur.
Defectiuni grave ale motorului
Daca ai ajuns in aceasta situatie, trebuie sa stii ca singura varianta disponibila este sa inlocuiesti cu totul motorul cu unul nou.
In aceste conditii, avand in vedere costul ridicat al unui motor s-ar putea sa fii tentat mai degraba sa vinzi motocicleta la fier vechi decat sa o reconditionezi.
Vestea buna insa este aceea ca schimbarea uleiului nu este o manopera costisitoare. De fapt, aceasta manopera este una dintre cele mai ieftine manopere pe care le poti realiza pentru a-ti intretine motocicleta.