Mai popular decat Scandi noir. Mai mari decat dramele britanice. Turcia devine treptat o superputere mondiala a televiziunii.
Televiziunea turca – un amestec atragator de probleme sociale si teme culturale puternice – este una dintre cele mai puternice industrii de divertisment din lume. De fapt, tara este acum pe locul doi doar in SUA in ceea ce priveste cei mai mari exportatori de emisiuni TV, dupa ce au depasit Brazilia si Mexicul.

Perioada apogeului in curs de desfasurare, care ramane in mare parte necunoscuta majoritatii telespectatorilor din Occident, a inceput in 1999. De atunci, serialele dramatice turcesti – care sunt cea mai populara forma de televiziune din tara – au fost vazute in restul lumii de miliarde de oameni (vezi seriale turcesti pe https://foxi.ro/articol/seriale-turcesti).
Pentru a pune aceasta situatie in context, exporturile TV turcesti in 2004 au fost in valoare de 10.000 USD. Pana in 2017, aceasta cifra a crescut la 350 de milioane de dolari. Obiectivul, potrivit sefului Asociatiei de Turci Exportatori (TIM), Mehmet Buyukeksi, este acela de a atinge suma de 2 miliarde de dolari, pana in 2023, pentru ceea ce el numeste ,,exporturi culturale”, fiind preconizate ca dramele TV vor constitui peste jumatate din totalul respectiv.

De interes:  Alungată de pandemie, cultura se întoarce la Bocşa! Pe acorduri de harpă!

Marile puteri, precum thrillerul mob Cukur (The Pit) si drama mai in stil de telenovela Istanbullu Gelin (Mireasa din Istanbul) au in prezent cele mai mari incasari din Turcia. In 1999, Deli Yurek a devenit primul program vandut in strainatate, prezentand un val de spectacole care a facut incursiuni in Orientul Mijlociu.

Cu toate acestea, decizia de a copia programele in spaniola a deschis o alta piata, mai putin asteptata, America Latina. Telenovelele populare in tarile care vorbesc limba spaniola sunt construite intr-un mod similar cu o multime de drame turcesti si impartasesc valori sociale. Primul serial care a fost poreclit special pentru o audienta latino-americana, in Chile, pentru a fi mai precisi, a fost Binbir Gece (Arabian Nights), retitlat Las Mil y Una Noches (1001 Nights).

Dar a fost Muhtesem Yuzyil (Magnificent Century), o drama istorica epica lansata in 2011, care a gasit audiente dincolo de America Latina si Orientul Mijlociu. In apogeul sau, serialul, care spune povestea sultanilor otomani din secolul al XVI-lea, a fost difuzat in peste 40 de tari cu peste 200 de milioane de telespectatori din intreaga lume.
Dar, in timp ce Turcia face seriale minunate, potrivit lui Walter Iuzzolino, Walter Presents – un serviciu de streaming bazat in Marea Britanie care este specializat in programele de limbi straine – succesul in lumea limbii engleze ramane evaziv.

De interes:  Mihai Covaliu este vechiul şi noul preşedinte al COSR!

,,Problema, ca in China, este ca atunci cand un serial are succes, se intinde pe o durata lunga de timp. Va intindeti si cereti cele mai bune exemple si vi se trimite ceva care are peste 200 de episoade “, spune el.

Publicul britanic si publicul occidental, in general, s-au obisnuit cu serialele care nu au foarte multe episoade. Nu numai asta, dar emisiunile TV turcesti tind sa aiba episoade mai lungi, ceea ce inseamna ca spectatorilor care nu sunt obisnuiti cu formatul mai lung, le poate fi mai greu sa urmareasca acele episoade si sa ramana atenti pana la sfarsit.

Problema nu este cu serialele in sine, sau chiar cu obiceiul de a te uita la seriale, ci mai mult ca platformele de streaming populare au pregatit audiente din anumite parti ale lumii pentru a se astepta la un anumit tip de program. In America, asta inseamna ca dramele de mare intensitate, inclusiv The Wire si The Sopranos, sunt livrate in episoade care dureaza aproximativ o ora. Marea Britanie a vazut, de asemenea, ca spectacole precum Bodyguard au avut succes folosind un format similar.

De interes:  Masaj tantric si senzual: Diferente si beneficii

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.