Locale
Culisele statului paralel l A3 București – Brașov, povestea unui eșec costisitor. Ce om important din servicii nu a vrut autostrada
Într-o zi de vară, din anul 2007, începe povestea unui eșec costisitor. Într-un extaz nemăsurat, statul român face primul pas către realizarea Autostrăzii București-Brașov. Semnează cu italienii de la Impressa Pizzarotti un contract ce avea să devină un angajament extrem de scump pentru țara noastră.
173 de kilometri lungime, 4 tuneluri prin munți, zeci de poduri, viaducte și pasaje. Autostrada București-Brașov se desfășura mândră pe o hartă frumos colorată.
În cadrul proiectului, italienii de la Pizzarotti ne promiteau doar o bucată de drum. Primul tronson din viitoarea A3 București-Ploiești dat gata în doi ani, adică 19,5 kilometri, pentru care România se angaja să plătească 117 milioane de Euro.
Se sapă la tronsonul București-Moara Vlăsiei și lucrările încep cu elan. Doar că se blochează rapid. CNADNR și italienii se ceartă și, după 7 luni de la începerea primelor excavări, muncitorii abandonează șantierul. Ministerul Transporturilor vrea trei benzi pe sensul de mers pe o bucată de 13 kilometri, însă italienii cer mai mulți bani. Se bate palma, printr-un act adițional, pentru aproape 2 milioane de euro în plus față de înțelegerea inițială. Și se fac vizite de laude pe șantier.
În următorii ani, se lucrează tot mai greu, iar la contract se adaugă alte patru acte adiționale, care aduc și costuri suplimentare. La finalul lucrărilor, după mai multe procese pe rol, 4 ani de tăiat frunze la câini pe șantier, italienii reușesc să dea gata doar 15 kilometri de drum, din cei 19,5 promiși. Pentru lucrări, primesc de la statul român 153 de milioane de Euro. Adică, 10,2 milioane de Euro pentru un kilometru de autostradă. În 2012, italienii fac calcule și își dau seama că mai vor bani, așa că merg în instanță și cer statului încă 88 de milioane de Euro, despăgubiri și dobânzi.
”Deci eu spun sincer… dacă oamenii ar cunoaște cum se cheltuiesc banii publici și cât de prost sunt administrați, ne-ar împușca ca pe câini la gard. Ăsta este adevărul”, declara Alin Goga, fost director Departament Juridic CNADNR.
De la kilometrul 20 și până la Ploiești au construit regii asfaltului – Costel Cășuneanu, Dan Besciu și Dorinel Umbrărescu. Contractul l-au semnat și ei tot în 2007, odată cu italienii de la Pizzarotti. Atunci când curgea numai lapte și miere. Plus un contract de 238 de milioane de Euro, pentru 42 de kilometri de drum.
În primăvara lui 2008, românii încep lucrările cu promisiunea fermă că până în 2010 le dau gata. De promisiuni se ocupa și Orban, care venise între timp la transporturi în locul lui Berceanu. Și visa frumos.
”Ne-am fixat ca obiectiv construcția a 1300 de km de autostradă”, spunea Ludovic Orban, în 2008.
Obiectivul se dovedește a fi imposibil de atins în următorii 13 ani.
Mai mult, în 2010 vin și primele vești proaste legate de restul autostrăzii București-Brașov. Europenii nu mai voiau să ne dea bani pentru acest drum. Era mult prea scump și nu făcea parte din planurile lor. De la Bruxelles veneau însă fonduri europene pentru coridorul 4, care leagă Constanța de Vama Nădlac prin Sibiu. Pe primul tronson unde se lucra, constructorii pierd din elanul inițial.
În 2011, la doi ani de la expirarea termenului, în unele zone unde ar fi trebuit să construiască Dan Besciu, câmpul era neatins. Nici pe sectorul lui Cășuneanu nu se lucra.
Între timp, la Transporturi ajunge Anca Boagiu, căreia i se amintește de promisiunile colegilor de partid făcute în 2008. Încă era optimistă.
Încă din 2004, studiile ne atrag atenția că în fiecare an pierdem 50 de milioane de Euro pentru că nu avem Autostrada București-Ploiești.
”Păi pierdem prin reparații, costuri de operare a vehiculelor, benzină.. din 2004 până în 2011 au trecut 7 ani.. deci 50 ori 7, vedem că noi am plătit această autorstradă, dar de fapt nu o avem.”, explica Michael Stanciu, președinte firmă de consultanță.
Pe 12 iulie 2012, sunt inaugurați cu fast 56 de kilometri de autostradă și drumuri de legătură, făcuți cu chiu cu vai în 5 ani de șantiere greoaie, sub 6 directori, 4 miniștri și 5 premieri. Cu fastul cuvenit celor 474 de milioane de Euro înghițite de ciotul de autostradă.
Un raport al Forumului Economic Mondial plasează România pe locul 128, din 138 de țări, într-un top al calității drumurilor. Clasament asumat și de Comisia Europeană. Pe acest fond, în anii ce au urmat, guvernanții au continuat să promită cai verzi pe pereți.
”De-adevăratele în 2018 o să ajungem ca regiunile istorice ale României să fie legate cu o autostradă ”, spunea, în 2015, și fostul ministru al Transporturilor Ioan Rus.
Anii au trecut, iar A3 București-Brașov nu a mai trecut dincolo de Ploiești. Tronsonul Ploiești-Brașov nu a fost încă început, el fiind permanent amânat. În 2009, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, spera că ar putea fi finalizat și acesta până în 2014, iar Ioan Rus avansa termenul de 2017. Porțiunea Comarnic–Brașov ar urma să aibă 58 km, din care 16 km de poduri și viaducte, 15 km de tuneluri, iar costurile estimate erau de 1,2 miliarde de euro.
În 2012, noul premier Victor Ponta reia discuțiile despre acest tronson. În urma negocierilor, alege două firme pentru demararea lucrărilor și crește costurile la 1,8 miliarde de Euro. Contractul nu se semnează însă. Băsescu amenință cu procuratura din cauza costurilor foarte ridicate.
Doi ani mai târziu, Ponta iese din nou și declară că își pune la bătaie mandatul de premier pentru realizarea autostrăzii. Și promitea lucrări masive astfel încât până în 2016 să se poată circula pe câteva segmente de drum. Dar nu se întâmplă nimic.
În 2017, Sebastian Ghiță aruncă bomba. Ponta nu a făcut autostrada București-Brașov pentru că ar fi fost amenințat de Coldea.
”Ponta își dorea să continue proiectul cu autostrada Comarnic-Brașov, însă Coldea nu a fost de acord niciodată cu acest proiect. l-a amenințat de față cu mine că-l va aresta și pe el și pe funcționarii CNADNR dacă îndrăzensc să avanseze cu acest proiect”, spunea Ghiță.
Ghiță dezvăluia atunci și că Florian Coldea ar fi spus că „europenii vor ca România să construiască autostrada Pitești-Sibiu, nu Comarnic-Brașov”. La scurt timp după mărturisirile lui Ghiță, preşedintele Comisiei de control a SRI, Adrian Ţuţuianu, a declarat că SRI a făcut sute de informări, inclusiv cu privire la autostrada Comarnic–Braşov.
”Dacă domnul Ghiță ar fi aici, cred că ar fi util să fie audiat de comisia de control parlamentar… domnul Coldea… am putea ajunge la concluzia după ce analizăm toate datele că ar putea fi chemat la comisia de control parlamentar… domnul Ponta ar putea fi chemat la comisie”, declara Țuțuianu.
Eșecul tentativei Guvernului Ponta l-a făcut pe premierul Tudose să se orienteze către finanțarea de la BIRD. Inițial, a cerut 35 de milioane de lei pentru un studiu de fezabilitate pentru Comarnic-Brașov, deși România mai plătise câteva înainte. În 2017, se obțin totuși bani prin fonduri europene, pentru 6 kilometri de drum, între Râșnov și comuna Cristian. Un drum care nu va rezolva însă problema traficului pe Valea Prahovei. Contractul este atribuit unui offshore cipriot, cu acționari necunoscuți.
În 2019, Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, vizitează de cel puțin 5 ori șantierul unde se realizează capătul celei mai aşteptate autostrăzi din ţară: Ploieşti-Braşov.
”Este unul dintre proiectele care se mișcă foarte, foarte bine… e un constructor căruia nu am ce să-i reproșez din moment ce lucrează ziua și noaptea”, spunea, Cuc.
Cuc își propune să rezolve și problemele apărute la celelalte tronsoane din A3 Ploiești-Brașov. Declarată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării obiectiv strategic de interes național, autostrada se împotmolește însă în birocrație. Era nevoie de o lege prin care constructorul să poată fi desemnat printr-o licitație mai rapid. Ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, avea un plan, dar era un pic încurcat în hârtii.
”Aștept să iau avizele de la ANAF, de la ministerul Finanțelor, sunt mai multe entități care trebuie să avizeze… și domnul Tudorel Toader mi-a dat vreo 74 de pagini de observație”, a mai spus Cuc.
Problema era că studiile de fezabilitate pentru autostradă nu mai erau actuale, deşi Guvernul cheltuise pentru ele mai bine de 30 de milioane de euro. În schimb, autorităţile continuau să se laude cu bucata de 6,3 kilometri de autostradă între Râşnov şi Cristian. Anul trecut, Ludovic Orban inaugura micul drum cu titlul de autostradă cu A mare.
Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor astăzi și-a pus însă ambiția să schimbe situația. La începutul acestui an, anunța că licitația pentru proiectarea autostrăzii A3 Ploiești-Comarnic-Brașov s-a finalizat. În cadrul contractului de proiectare, vor fi realizate studii geotehnice și vor fi proiectate tuneluri la Sinaia și Bușteni, adică „soluții tehnice moderne, demne de anul 2021”. Valoarea estimată pentru contract este de 12,8 milioane de euro, circa 0,8% din valoarea întregului proiect așa cum a fost el stabilit în Master Planul General de Transport. Tocmai valoarea aceasta destul de mică a făcut ca licitația să fie criticată în piață, în condițiile în care bunele practici presupun în general ca pentru documentație și proiectare, bugetele alocate să reprezinte circa 3% din valoarea întregului proiect. Până atunci, rămânem cu 800 de kilometri de autostradă, la coada Uniunii Europene privind numărul de kilometri raportaţi la suprafaţa ţării.
Am ajuns aici deși încă din 1996 există o lege care stabilește când și unde vom avea autostrăzi. Până acum, dacă ar fi fost aplicată, am fi avut cel puțin o mie de kilometri de drumuri noi. Dar nu avem politicieni cu viziune și bugete mari pentru infrastructură. Ne-ar trebui cel puțin 1 miliard cinci sute de milioane de euro pe an, doar pentru autostrăzi. Și ar mai fi o problemă. La noi, un kilometru de drum este cel mai scump din Europa. Și, când se construiește, se construiește prost.
”Aia înseamnă cheltuirea frauduloasă a banilor.. nu o să spun că e proastă.. spun că e frauduloasă, e făcută intenționat”, mai declara Alin Goga, fost director Departament Juridic CNADNR.
Locale
Training de top pentru tehnicieni frigotehniști: DAAS Epta România lansează centrul din Ploiești
Investiție de peste 500.000 de euro în educație și tehnologie: mediul privat preia inițiativa formării tehnicienilor, după modelul centrelor din Germania și Italia.
DAAS Epta România, parte a grupului internațional Epta, anunță inaugurarea oficială a primului Training Center dedicat tehnicienilor frigotehniști din România și debutul primei serii de cursanți. Cu o investiție de peste 500.000 de euro, proiectul marchează o premieră pentru industria de refrigerare locală și poziționează România ca hub regional de excelență în formarea specialiștilor.
DAAS Epta Training Center (DETC), situat în incinta sediului din Ploiești, reprezintă o inițiativă unică în mediul privat, dezvoltată după modelul academiilor Epta din Germania și Italia. Centrul răspunde unei nevoi critice de formare în sectorul instalațiilor frigorifice – un domeniu-cheie pentru retail, logistică și industria alimentară – și oferă cursuri practice și teoretice pe patru niveluri, de la începător la specialist, integrând atât competențe tehnice, cât și sesiuni de soft skills susținute cu sprijinul echipei de Resurse Umane.
Cursurile sunt hands-on, bazate pe echipamente de ultimă generație: instalații frigorifice funcționale cu agenți naturali, panouri electrice, pompe de căldură și vitrine „best in class” dezvoltate de Epta. Infrastructura centrului include un showroom dedicat tehnologiei Epta, o sală de training pentru ucenici unde se învață bazele refrigerării și săli de studiu teoretic moderne și complet echipate. Tehnologiile emergente, precum realitatea virtuală și inteligența artificială, vor fi integrate treptat în sesiunile de formare, oferind un mediu educațional complet și relevant pentru cerințele actuale ale industriei.

Prima serie de cursanți și conceptul de formare
Prima serie este formată din angajați ai companiei DAAS, provenind din diverse departamente — telemonitorizare, service, montaj — și are rolul de a optimiza conținutul viitoarelor programe. Cursurile sunt predate de formatori interni cu experiență extinsă în domeniu, absolvenți ai programelor de certificare pentru formatori.
Fiecare zi de curs include sesiuni teoretice, practice și de soft skills, iar participanții sunt evaluați prin teste zilnice și evaluări săptămânale. În timpul sesiunilor practice se folosesc echipamente de ultimă generație: instalații frigorifice cu agenți naturali, centrale dotate cu sisteme ETE și FTE, soluții digitale de tip LineON și SwitchON, precum și platformele de telemonitorizare cele mai utilizate în industrie.
Centrul are o capacitate de 20–30 de participanți, dar se concentrează pe grupe restrânse de maximum 8 cursanți, pentru a asigura o formare reală și individualizată. Durata unui curs este de o săptămână pentru fiecare nivel, iar după perioada de practică pe teren, cursanții pot accesa nivelul următor pe baza unui test de evaluare. În prima etapă, toți cei peste 230 de angajați DAAS Epta România vor urma programele de training, urmând ca ulterior centrul să se deschidă și către elevi, studenți și parteneri din industrie.

Educație aplicată și parteneriate strategice
DAAS colaborează cu Liceul „Elie Radu” din Ploiești, universități tehnice și cu Asociația Frigotehniștilor din România, pentru a atrage tineri către o carieră tehnică stabilă și modernă. În paralel, compania derulează programe de tip „porți deschise” și intenționează să obțină acreditare pentru emiterea certificărilor oficiale de frigotehnist.
„Prin acest centru, mediul privat face un pas concret în direcția formării profesionale — acolo unde sistemul public are încă un deficit major. Prima serie este doar începutul: ne dorim să construim o generație de specialiști în refrigerare, bine pregătiți tehnic și conectați la realitatea digitală a industriei. Investim în oameni, pentru că doar așa putem susține performanța și inovația pe termen lung”, declară Daniel Mocanu, Director General DAAS Epta România.

România – centru regional de excelență pentru Epta Group
Odată cu deschiderea Training Center-ului, DAAS Epta România își consolidează statutul de centru regional de excelență pentru servicii de telemonitorizare (TLM), cu obiectivul de a gestiona peste 3.000 de locații monitorizate până la finalul anului 2025, atât în România, cât și pe piețele internaționale.
Epta Group – lider global în refrigerare
Epta Group, lider european și al doilea la nivel mondial în refrigerare comercială, investește masiv în dezvoltare, cercetare și digitalizare. O mare parte din tehnologia de top a grupului este disponibilă în acest Training Center, oferind cursanților oportunitatea de a învăța într-un mediu care le garantează succesul.
Despre DAAS Epta România
Fondată în 1993, DAAS Epta România este lider în soluții integrate de refrigerare comercială, HVAC și food service. Cu o experiență de peste 30 de ani, compania oferă servicii de inginerie, mentenanță și project management pentru retail, logistică și HoReCa. Din 2015, face parte din Epta Group, jucător global cu o cifră de afaceri de 1,7 miliarde de euro și operațiuni în peste 80 de țări.
Locale
Lansare oficială – Revista online de frumusețe, stil şi inspiraţie Beauty Trend îşi deschide porţile pentru publicul din România
- articole de actualitate despre frumuseţe (îngrijire, machiaj, produse premium), stil şi fashion;
- ghiduri practice şi inspiraţie pentru alegerea produselor potrivite pielii, stilului tău de viaţă, bugetului;
- o voce profesionistă, dar prietenoasă, care explică subtil, fără excese de jargon, ce înseamnă să te simţi şi să arăţi bine în 2025;
- o platformă care combină experienţa digitală cu conţinut valoros: interviuri, poveşti de succes, tendinţe internaţionale adaptate pentru publicul din România.
- Frumuseţe – ghiduri de îngrijire, produse recomandate, machiaj, ritualuri de wellness;
- Fashion – stiluri vestimentare care nu se demodează, adaptări la corp, tendinţe sezonale;
- Lifestyle – încredere în sine, minimalism, echilibrul viaţă-muncă;
- Sănătate – legătura dintre starea fizică, piele, alimentaţie şi frumuseţe;
- Reţete, Relaţii, Familie, Horoscop – pentru o experienţă integrată, care îl completează pe cititor ca întreg, nu doar ca entitate „beauty”.
Locale
Pompe de Zugrăvit Airless de la Fed Tools: Revoluționează Modul în Care Lucrezi
De ce să alegi o pompă de zugrăvit airless?
Dacă ești profesionist în domeniul construcțiilor sau un pasionat al proiectelor DIY de acasă, sigur ai auzit de pompele de zugrăvit airless. Aceste utilaje reprezintă viitorul vopsirii eficiente și de calitate. Spre deosebire de metodele tradiționale cu pensulă sau rolă, care pot fi lente și lasă urme inestetice, o pompă airless aplică vopseaua uniform și rapid, economisind timp și efort. Iar când vine vorba de alegerea celui mai bun echipament, pompe de zugrăvit de la Fed Tools sunt sinonim cu performanța și durabilitatea.
Ce înseamnă tehnologia Airless și cum funcționează?
Tehnologia airless elimină necesitatea aerului comprimat pentru a pulveriza vopseaua. În schimb, utilizează un piston sau o membrană pentru a crea o presiune extrem de mare, care forțează vopseaua prin duza specială, transformând-o într-un jet fin și uniform. Acest proces asigură o acoperire perfectă, fără picături sau pete, chiar și pe suprafețe texturate sau în colțuri greu accesibile. Fed Tools oferă o gamă variată de astfel de pompe, concepute pentru a gestiona orice tip de proiect, de la vopsirea pereților interiori până la aplicarea de lacuri pe garduri sau mobilă.
Avantajele utilizării pompelor airless Fed Tools
Unul dintre cele mai mari beneficii ale acestor pompe este viteza de execuție. Poți finaliza un întreg apartament în doar câteva ore, în loc de zile. Acest lucru se traduce direct în economii de timp și bani, mai ales pentru firmele de construcții care lucrează la termene limită. De asemenea, calitatea finisajului este superioară; nu mai vezi urmele de rolă sau pensulă, iar stratul de vopsea rezultă este consistent și durabil. Fed Tools și-a concentrat eforturile în a oferi utilaje ușor de manevrat, cu presiuni reglabile, permițând utilizatorului să adapteze aplicarea în funcție de tipul de vopsea și de suprafața de lucru.
Gama de produse Fed Tools: de la modele pentru începători la soluții profesionale
Indiferent de nivelul tău de experiență, Fed Tools are o pompă potrivită pentru tine. Modelele lor pentru uz casnic sunt compacte, ușoare și incredibil de silențioase, ideal pentru reamenajări periodice. Pentru profesioniști, gama include pompe cu motoare puternice, capabile să funcționeze ore în șir fără supraîncălzire, cu furtune lungi și accesorii specializate pentru a acoperi suprafețe mari și complexe. Toate produsele sunt fabricate din materiale de înaltă calitate, asigurând o viață utilă îndelungată și un raport excelent preț-calitate.
Cum să alegi pompa potrivită pentru proiectul tău
Alegerea unei pompe de zugrăvit airless depinde de mai mulți factori. În primul rând, evaluează dimensiunea și frecvența proiectelor tale. Pentru sarcini mici și ocazionale, un model de intrare este suficient. Dacă lucrezi zilnic sau ai de vopsit suprafețe extinse, investește într-o variantă profesională. Asigură-te că pompa poate gestiona tipul de vopsea pe care intenționezi să-l folosești (de exemplu, vopsele cu bază de apă sau ulei). Fed Tools oferă consultanță specializată pentru a te ghida în alegerea optimă, iar pe site-ul lor poți explora specificațiile detaliate pentru fiecare model.
Concluzie: Eficientiză munca cu Fed Tools
În concluzie, pompele de zugrăvit airless de la Fed Tools nu sunt doar unelte; sunt parteneri de încredere care îți transformă activitatea într-o experiență plăcută și productivă. Prin tehnologia inovatoare și designul ergonomic, aceste utilaje reduc semnificativ efortul fizic și cresc precizia în aplicarea vopselei. Dacă dorești să obții rezultate profesionale la un cost accesibil, explorează gama completă de pompe de zugrăvit disponibile la Fed Tools și alege soluția care se potrivește perfect nevoilor tale. Cu acest echipament, orice proiect de vopsire devine o oportunitate de a crea ceva frumos și durabil, fără bătaie de cap.
-
Ce trebuie sa stiiacum 7 daysOffice 2024 sau Microsoft 365 Diferențe, costuri și beneficii reale
-
Ce trebuie sa stiiacum 7 daysIluminează-ți dormitorul cu stil: de ce tot mai mulți aleg paturi cu LED
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysIdei de manichiuri simple și elegante pentru birou
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysCum afectează inflația și IRCC rata lunară a creditului tău
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysDobânda anuală efectivă (DAE): cum o interpretezi corect
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysRambursarea anticipată: când e momentul potrivit să o faci
-
Ce trebuie sa stiiacum 3 daysCe sunt riflajele decorative din PVC și de ce au devenit atât de populare
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysCum să obții o dobândă mai bună la bancă – sfaturi din interior



