La nivel internațional, problemele de mediu prezintă un nivel înalt de complexitate, fapt ce a determinat regândirea politicilor de mediu în vederea obținerii unui nivel optim de protecție a mediului.

Adaptându-se reglementărilor legale europene, legislația din România a impus noi direcții de acțiune în vederea susținerii dezvoltării durabile.

Pentru a atinge obiectivele de mediu stabilite la nivel internațional, toate statele au adoptat măsuri de a sprijini diferite inițiative pentru protecția mediului prin intermediul unui fond pentru mediu implementat la nivelul întregii societăți.

În esență, Fondul de Mediu a fost stabilit pe fundamentul principiilor generale “responsabilitatea producătorului” și  “poluatorul plătește” fiind reglementat prin Ordonanța 196/2005.

În contextul prestării unor activități economice cu efecte directe asupra mediului, cadrul legal prevede numeroase obligații pe care operatorii economici trebuie să le îndeplinească, contribuind astfel la obținerea unui nivel înalt de protecție a mediului.

Cum se constituie Fondul de mediu?

Acest fond se constituie din numeroase taxe și contribuții de plată onorate de agenții economici care prestează activități de:

  • Producție materii prime și bunuri de larg consum;
  • Import materii prime și bunuri de larg consum;
  • Achiziții intracomunitare.

Ținând cont de bunurile introduse pe piața și/ sau importurile realizate, acestor operatori le revine (conform legislației de mediu) una sau mai multe obligații de îndeplinit, fiecare prezentând sarcini de ordin fiscal. 

Conform reglementărilor legale, producătorii și importatorii sunt obligați să completeze și să depună o declaratie fondul de mediu, pentru a susține protecția mediului. Identificarea și plata obligațiilor la acest fond se efectuează pe fondul unor declarații AFM depuse la Administrația Fondului pentru Mediu.

Ce date sunt completate în declarația AFM?

Se pot întocmi și depune declarații AFM pentru următoarele categorii de produse rezultate în urma proceselor de producție sau din import/ achiziție intracomunitară:

  • Ambalajele introduse pe teritoriul României și gestionarea deșeurilor generate;
  • Cantitatea de anvelope uzate sau noi;
  • Cantitățile de uleiuri sintetice/ semisintetice/ minerale;
  • Cantitățile de echipamente electrice și electronice;
  • Baterii și acumulatori (individuale sau separate de EEE-uri);
  • Substanțe declarate a fi periculoase;
  • Pungi și sacoșe destinate activității de cumpărare (pungi de transport – Eco taxa).

În funcție de procesele operaționale desfășurate, agentul economic poate avea de respectat mai multe obligații, mai precis atât din calitatea de producător și/ sau importator, cât și din cea de generator de deșeuri. 

În acest sens, operatorul economic trebuie să se documenteze atent în privința legislației pentru a avea certitudinea că își îndeplinește cu succes toate responsabilitățile ce îi revin din punct de vedere mediu.

De interes:  Dublă investiție în educație! Elevii reșițeni, găzduiți în condiții optime la universitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.