Politica
O justiţie eficientă şi independentă, garantul unei societăţi sănătoase
Cu excepţia ultimelor luni, când viaţa ne-a fost dată peste cap de pandemie, în România s-a vorbit mai mult de justiţie decât de sistemul de sănătate sau de infrastructură. De ce? Explicaţia e simplă: dacă mulţi politicieni autohtoni sunt siguri că cetăţenii le uită repede derapajele şi afacerile dubioase, nesancţionându-i la vot, nu acelaşi lucru se poate spune despre justiţie, care, după aderarea la Uniunea Europeană începuse să îşi facă treaba eficient şi fără a pleca capul în faţa protipendadei de partid, a trimis după gratii şi a dispus confiscarea averilor unor politicieni de calibru. Astfel că aceştia, cei care se ştiau cu musca pe căciulă, adică cu bani mulţi ieşiţi din conturile statului şi ajunşi prin conturile lor din paradisuri fiscale sau chiar cash în genţi voluminoase, cu vile construite din bugetul pentru asfaltarea drumurilor ori cu neamuri angajate la instituţii de stat, au făcut tot ce le stătea în putinţă pentru a „strica” procedura de judecată şi modifica legile la sugerările avocaţilor proprii astfel încât să se bucure în libertate de „tunurile” date.
Instanțele trebuie să se asigure că cetățenii vor primi o soluție rapidă și echitabilă, fără să aștepte ani la rând soluţionarea dosarelor. În acest moment, procesele durează și câţiva ani, pronunţarea solutiilor se amână în mod repetat, iar motivarea soluţiilor, deşi juste în marea majoritate a cazurilor, nu este la înălţimea actului de justiţie dintr-o ţară europeană. Să fim bine înţeleşi: cunoaştem problemele justiţiei din alte state şi putem spune că, spre deosebire de alte sectoare de activitate, justiţia română nu este la coada clasamentelor UE. Totuşi, având în vedere importanţa actului de justiţie – atât civilă, cât şi penală – trebuie degrabă îndreptate problemele create în ultimii ani, dar şi rezolvată o problemă cronică a instanţelor şi parchetelor: supraîncărcarea. Fiindcă 4.000 de judecători nu pot soluţiona eficient într-un an două milioane de dosare, adică mai mult de două dosare pe zi de magistrat!
Dacă problemele instanţelor civile (pentru simplificarea explicaţiei, le avem aici în vedere şi pe cele de contencios administrativ, dreptul muncii etc) pot fi rezolvate în mare parte prin majorarea numărului de magistraţi şi corectarea unor prevederi legale, atacul concertat împotriva justiţiei penale condus de Iordache, Dragnea şi Tudorel necesită o atenţie deosebită: refacerea funcţionalităţii procedurii penale, a instanţelor şi completelor, precum şi însănătoşirii Codului penal şi legislaţiei conexe astfel încât să nu mai ajute doar la achitarea infractorilor.
Măsurile pe care dorim să le adoptăm:
- Mai mulți judecători. Un număr mai mare de absolvenți ai Institutului Național al Magistraturii trebuie să intre în sistemul judiciar în fiecare an, precum şi atragerea unor profesionisti cu experienţă din alte profesii juridice, după o prealabilă şi amplă testare a cunoştinţelor şi valorilor morale ale acestora. Simultan, vom elimina sistemul pensionărilor anticipate din Justiție. Chiar dacă magistrații sunt subiectul diferitelor limitări și restricții, acest lucru nu trebuie să fie compensat printr-o pensionare anticipată.
- Desființarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
În contextul în care au existat doar cazuri izolate de corupție în rândul judecătorilor și procurorilor, înființarea unei structuri specializate, având o competență care se raportează la calitatea persoanelor și nu la natura faptelor, este nejustificată și lezează prestigiul profesiei de magistrat prin inducerea ideii că fenomenul criminalității ar fi larg răspândit în această categorie profesională. Un astfel de corp reprezintă, de asemenea, un mijloc de intimidare a magistraților și un mod de izolare a acestora în raport cu cetățenii obișnuiți. USR PLUS se opune întru totul existenței unei astfel de structuri și consideră că trebuie să fie repuse în vigoare dispozițiile anterioare privind competența de investigare a infracțiunilor săvârșite de către magistrați.
- Refacerea DNA și DIICOT. Luarea unor atribuții ale DNA referitoare la corupția din justiție, precum și o serie de decizii CCR neurmate de adaptarea adecvată a legislației au condus la o încetinire a activității DNA. Este necesară o refacere a competențelor DNA cu privire la corupția din justiție. De asemenea, este necesară asigurarea suportului logistic și uman pentru ambele instituții: mijloace tehnice pentru interceptări, suplimentarea schemei de personal (ofițeri de poliție, procurori, personal auxiliar). Avem în vedere și asigurarea cadrului unei bune și eficiente colaborări cu instituția procurorului european.
- Reevaluarea modificărilor aduse Codului penal și Codului de procedură penală. Perioada 2017 – 2019 a presupus modificarea normelor penale și de procedură penală după bunul plac al politicienilor care făceau parte din majoritatea parlamentară, astfel încât să fie soluționate favorabil dosarele ce îi priveau în mod direct. De la redefinirea unor infracțiuni, așa cum este cazul abuzului în serviciu sau dezincriminarea altora, așa cum s-a întâmplat cu neglijența în serviciu, și până la limitarea mijloacelor organelor de urmărire penală, prin eliminarea posibilității folosirii unor categorii de probe în cadrul procesului penal, dispozițiile adoptate de PSD-ALDE au avut natura de a îngreuna și chiar de a face imposibilă identificarea și pedepsirea unui număr semnificativ de infractori. Soluția este reanalizarea tuturor acestor dispoziții, pe baza unor dezbateri transparente și deschise publicului, astfel încât activitatea de combatere a infracționalității să devină din nou una eficientă. Ne angajăm să inițiem astfel de dezbateri alături de profesioniști ai justiției penale și să revizuim rapid modificările aduse legislației penale de către PSD-ALDE.
- Restructurarea circumscripțiilor judecătoriilor în funcție de volumul de muncă existent. La acest moment, în România există judecătorii cu peste 80 de judecători, precum cele din orașele foarte mari, și judecătorii cu până la trei judecători, în special în mediul rural. O astfel de organizare presupune o distribuire ineficientă a costurilor administrative și a resursei umane, dar și o distribuire inechitabilă a volumului de muncă. Restructurarea circumscripțiilor judecătoriilor va permite ca mai multe instanțe mici, lipsite de activitate, să poată fi eliminate, iar judecătorii activi în cadrul acestora să își desfășoare în continuare activitatea în cadrul instanțelor subdimensionate ca personal.
Într-o guvernare USR PLUS justiţia va fi lăsată sa îşi facă treabă fiindcă numai o justiţie puternică şi independentă poate duce la asanarea morală şi legală a României.
Politica
Miza de un miliard de euro a gap-ului de TVA. România a obținut eliminarea din PNRR a unui jalon pentru reducerea deficitului de încasare de TVA
România a obținut eliminarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a jalonului prin care trebuia să reducă deficitul de încasare de TVA (așa-numitul „gap de TVA”), potrivit informațiilor publicate în exclusivitate de Economedia. Ministerul Finanțelor confirmă oficial decizia, precizând că țara noastră a evitat astfel pierderea a până la 1 miliard de euro din granturile europene aferente anului 2026.
Un jalon cu miză financiară de peste un miliard de euro
Reducerea gap-ului de TVA cu 5 puncte procentuale, până la 31 decembrie 2024, era o condiție esențială în PNRR. Cum această țintă nu a fost atinsă, România risca pierderea fondurilor europene aferente. În încercarea de a o îndeplini, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a propus modificarea formulei de calcul a deficitului de încasare, prin includerea autoconsumului și eliminarea sumelor nerecuperabile din insolvențe – o metodă contabilă ce ar fi redus artificial gap-ul.
Tensiunile s-au amplificat în vară, când Comisia Europeană a anunțat că reducerea de 5 puncte procentuale ar urma să fie raportată la un gap revizuit de 30% din PIB, în loc de 34,9%, cât era baza inițială. Astfel, România ar fi trebuit să reducă aproape dublu deficitul de încasare. Autoritățile române au criticat această schimbare, afirmând că „nu pot reduce o țintă mișcătoare”.
JalonuI eliminat, dar problemele persistă
După negocieri tensionate la Bruxelles, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a reușit să elimine complet acest jalon din noua versiune a PNRR renegociat.
„România a obținut acordul Comisiei Europene pentru înlocuirea jalonului privind reducerea GAP-ului de TVA și a evitat o pierdere de până la 1 miliard de euro din granturi, în 2026”, a confirmat Ministerul Finanțelor pentru Economedia.
Totuși, eliminarea jalonului nu înseamnă că problema a dispărut: România rămâne țara cu cel mai mare gap de TVA din Uniunea Europeană. Modificarea vizează doar evitarea sancțiunilor financiare pentru neîndeplinirea țintei, nu și rezolvarea cauzelor structurale ale evaziunii și neconformării fiscale.
Reformele care vin la schimb: ANAF, Vama și controale întărite
Potrivit documentului consultat de Economedia, în locul jalonului privind reducerea gap-ului, România și-a asumat o serie de reforme mai dure și mai măsurabile, menite să crească conformarea fiscală și eficiența colectării.
Printre noile angajamente se numără:
-
Creșterea veniturilor fiscale cu cel puțin 2,5 puncte procentuale din PIB față de nivelul din 2019;
-
Centralizarea funcțiilor de gestionare a riscurilor și reorganizarea ANAF, cu o unitate centrală ce va utiliza date din e-Factura, e-Transport și SAF-T prin intermediul unui nou depozit de date fiscale (CNIF);
-
Introducerea KPI-urilor pentru funcțiile principale ale ANAF și un sistem de integritate bazat pe camere video purtate pe corp în zone sensibile (controlul mărfurilor, transport, HoReCa);
-
Revizuirea legislației privind insolvențele, care va acorda ANAF un rol mai activ în planurile de restructurare și va limita abuzurile prin insolvențe repetate;
-
Obligativitatea facturării electronice pentru toate tranzacțiile B2B și B2C și sancțiuni pentru neconformitate;
-
Extinderea plăților electronice în toate sectoarele de comerț și servicii, inclusiv restaurante și baruri;
-
Transparență publică: ANAF va publica semestrial structura gap-ului de TVA, date validate de INS și Ministerul Finanțelor, cu sprijinul Băncii Mondiale.
O sursă de înalt nivel din Comisia Europeană a confirmat pentru Economedia că jalonul a fost înlocuit cu „o alternativă mai bună”, respectiv „reforme legislative stricte pentru a consolida și mai mult conformitatea fiscală”.
Controversa „gemului de la bunica” și discuțiile despre autoconsum
Decizia vine în contextul unei dezbateri aprinse declanșate recent de președintele ANAF, Adrian Nica, care a declarat că „gemul pe care îl face bunica în casă” apare în calculele privind deficitul de TVA. Afirmația a fost interpretată de unii ca o intenție de a taxa produsele de uz propriu, stârnind reacții publice puternice.
ANAF a clarificat ulterior că nu intenționează taxarea autoconsumului, ci doar semnala faptul că autoconsumul neincluse în formula europeană umflă artificial deficitul de încasare al României. Cu alte cuvinte, o parte din „gap” nu reflectă evaziunea reală, ci modul de calcul impus la nivelul UE.
România scapă de penalizări, dar nu de presiunea fiscală
Prin eliminarea jalonului privind reducerea gap-ului de TVA, România a evitat o pierdere masivă de fonduri europene, însă și-a asumat o serie de măsuri mult mai stricte, orientate pe restructurarea instituțională și pe digitalizarea ANAF.
Rămâne de văzut dacă aceste reforme vor reuși să crească efectiv gradul de colectare fiscală și să reducă una dintre cele mai mari vulnerabilități economice ale țării: evaziunea fiscală pe TVA, estimată la peste o treime din potențialul total de încasare.
Politica
Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”
Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli.
Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, care se află într-o vizită de lucru în Statele Unite ale Americii, prezintă într-un clip video, pe Facebook, un mesaj special pentru România de la unul dintre cei mai apropiaţi oameni ai preşedintelui Trump, emisarul special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli, înregistrat chiar la reşedinţa sa din Washington DC.
”Am stabilit cu ocazia acestei vizite în Statele Unite o relaţie de caldǎ prietenie cu Paolo, care subliniazǎ în acest mesaj cǎ suntem cel mai important aliat din regiune în NATO, dar şi oportunitǎţile economice comune din energie sau în procesul de reconstrucţie a Ucrainei. Mulţumesc, Paolo, pentru uşa larg deschisǎ României!”, spune Nazare pe Facebook (VIDEO AICI).
Mesajul emisarului pentru români:
”Sunteţi cel mai important aliat NATO al nostru şi avem cele mai mari iniţiative NATO, împreună. Sunteţi amplasaţi într-o zonă extrem de importantă, mai ales pentru orice proces de pace care va fi realizat. Preşedintele nostru a făcut pace în Orientul Mijlociu, este incredibil. Acum, în curând va face pace între Ucraina şi Rusia şi apoi, din partea europeană, va exista acest mecanism de protecţie pentru Ucraina şi vecinii săi. Aşadat, datorită acestui fapt, România va avea un rol esenţial. Aveţi o energie bună şi ne place tipul vostru de energie. Domnule ministru, aveţi cheia casei, sunteţi oricând binevenit”, declară Paolo Zampolli.
Politica
Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a semnat astăzi un nou contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), în valoare de 500 de milioane de euro, pentru construcția Autostrăzii Sibiu-Pitești – primul drum de mare viteză care va traversa Munții Carpați. Cu o lungime totală de 122 de kilometri și o valoare estimată la 6,7 miliarde de euro, proiectul este considerat o verigă strategică în conectarea economică a Transilvaniei cu sudul țării. Finanțarea BEI va sprijini accelerarea lucrărilor și consolidarea cooperării europene în domeniul infrastructurii, urmând ca un al doilea împrumut, de aceeași valoare, să fie semnat în prima jumătate a anului 2026.
„Autostrada A1, în linie dreaptǎ: azi am semnat un nou contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), în valoare de 500 de milioane de euro, pentru construcția Autostrăzii Sibiu-Pitești.
Acest proiect strategic de 122 km va fi prima autostradǎ din România ce traversează munții Carpați.
Despre importanța Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești am vorbit de mai multe ori în ultimii ani: va stimula investițiile, fluxurile de transport de mǎrfuri și va genera noi locuri de muncă. Beneficiile se vor resimți direct în economie și în viața de zi cu zi a românilor, prin drumuri mai sigure și conexiuni mai rapide.
Valoarea totală estimată a proiectului (inclusiv TVA) ajunge la 6,7 miliarde de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, bugetul de stat și împrumuturi externe.
Un al doilea contract, tot de 500 milioane euro, este prevăzut pentru prima jumătate a anului 2026.
Am discutat cu Ioannis Tsakiris, vicepreședintele BEI, despre extinderea colaborării și sprijinul tehnic oferit României pentru o mai bună selecție și gestionare a investițiilor prioritare. Obiectivul este clar: folosirea eficientă a finanțǎrilor și accelerarea marilor proiecte de infrastructură.” a spus ministrul Nazare pe pagina sa de Facebook.
-
Ce trebuie sa stiiacum 6 daysCum se face puntea de lichiditate între Ethena și alte ecosisteme prin bridge-uri existente?
-
Ce trebuie sa stiiacum 7 daysDe ce intervențiile chirurgicale ortopedice devin necesare în fracturile complexe ale coloanei vertebrale
-
Ce trebuie sa stiiacum 5 daysFibromialgia – o provocare diagnostică și terapeutică
-
Ce trebuie sa stiiacum 5 daysIdentitatea românească a brandului SkinGuru: mai mult decât un simbol pe etichetă
-
Ce trebuie sa stiiacum 5 daysTeoria o înveți online, practica o faci pe bune. Curs de electrician complet la Bestcor
-
Ce trebuie sa stiiacum 5 daysDragoş Dobrescu – discreția din spatele marilor proiecte imobiliare ale Capitalei
-
Ce trebuie sa stiiacum 4 daysDragoş Dobrescu – vizionarul care aduce inovația verde în peisajul imobiliar al Capitalei
-
Ce trebuie sa stiiacum 6 daysCui iti este cel mai greu sa-i alegi un cadou?




