Politica
O justiţie eficientă şi independentă, garantul unei societăţi sănătoase

Cu excepţia ultimelor luni, când viaţa ne-a fost dată peste cap de pandemie, în România s-a vorbit mai mult de justiţie decât de sistemul de sănătate sau de infrastructură. De ce? Explicaţia e simplă: dacă mulţi politicieni autohtoni sunt siguri că cetăţenii le uită repede derapajele şi afacerile dubioase, nesancţionându-i la vot, nu acelaşi lucru se poate spune despre justiţie, care, după aderarea la Uniunea Europeană începuse să îşi facă treaba eficient şi fără a pleca capul în faţa protipendadei de partid, a trimis după gratii şi a dispus confiscarea averilor unor politicieni de calibru. Astfel că aceştia, cei care se ştiau cu musca pe căciulă, adică cu bani mulţi ieşiţi din conturile statului şi ajunşi prin conturile lor din paradisuri fiscale sau chiar cash în genţi voluminoase, cu vile construite din bugetul pentru asfaltarea drumurilor ori cu neamuri angajate la instituţii de stat, au făcut tot ce le stătea în putinţă pentru a „strica” procedura de judecată şi modifica legile la sugerările avocaţilor proprii astfel încât să se bucure în libertate de „tunurile” date.
Instanțele trebuie să se asigure că cetățenii vor primi o soluție rapidă și echitabilă, fără să aștepte ani la rând soluţionarea dosarelor. În acest moment, procesele durează și câţiva ani, pronunţarea solutiilor se amână în mod repetat, iar motivarea soluţiilor, deşi juste în marea majoritate a cazurilor, nu este la înălţimea actului de justiţie dintr-o ţară europeană. Să fim bine înţeleşi: cunoaştem problemele justiţiei din alte state şi putem spune că, spre deosebire de alte sectoare de activitate, justiţia română nu este la coada clasamentelor UE. Totuşi, având în vedere importanţa actului de justiţie – atât civilă, cât şi penală – trebuie degrabă îndreptate problemele create în ultimii ani, dar şi rezolvată o problemă cronică a instanţelor şi parchetelor: supraîncărcarea. Fiindcă 4.000 de judecători nu pot soluţiona eficient într-un an două milioane de dosare, adică mai mult de două dosare pe zi de magistrat!
Dacă problemele instanţelor civile (pentru simplificarea explicaţiei, le avem aici în vedere şi pe cele de contencios administrativ, dreptul muncii etc) pot fi rezolvate în mare parte prin majorarea numărului de magistraţi şi corectarea unor prevederi legale, atacul concertat împotriva justiţiei penale condus de Iordache, Dragnea şi Tudorel necesită o atenţie deosebită: refacerea funcţionalităţii procedurii penale, a instanţelor şi completelor, precum şi însănătoşirii Codului penal şi legislaţiei conexe astfel încât să nu mai ajute doar la achitarea infractorilor.
Măsurile pe care dorim să le adoptăm:
- Mai mulți judecători. Un număr mai mare de absolvenți ai Institutului Național al Magistraturii trebuie să intre în sistemul judiciar în fiecare an, precum şi atragerea unor profesionisti cu experienţă din alte profesii juridice, după o prealabilă şi amplă testare a cunoştinţelor şi valorilor morale ale acestora. Simultan, vom elimina sistemul pensionărilor anticipate din Justiție. Chiar dacă magistrații sunt subiectul diferitelor limitări și restricții, acest lucru nu trebuie să fie compensat printr-o pensionare anticipată.
- Desființarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
În contextul în care au existat doar cazuri izolate de corupție în rândul judecătorilor și procurorilor, înființarea unei structuri specializate, având o competență care se raportează la calitatea persoanelor și nu la natura faptelor, este nejustificată și lezează prestigiul profesiei de magistrat prin inducerea ideii că fenomenul criminalității ar fi larg răspândit în această categorie profesională. Un astfel de corp reprezintă, de asemenea, un mijloc de intimidare a magistraților și un mod de izolare a acestora în raport cu cetățenii obișnuiți. USR PLUS se opune întru totul existenței unei astfel de structuri și consideră că trebuie să fie repuse în vigoare dispozițiile anterioare privind competența de investigare a infracțiunilor săvârșite de către magistrați.
- Refacerea DNA și DIICOT. Luarea unor atribuții ale DNA referitoare la corupția din justiție, precum și o serie de decizii CCR neurmate de adaptarea adecvată a legislației au condus la o încetinire a activității DNA. Este necesară o refacere a competențelor DNA cu privire la corupția din justiție. De asemenea, este necesară asigurarea suportului logistic și uman pentru ambele instituții: mijloace tehnice pentru interceptări, suplimentarea schemei de personal (ofițeri de poliție, procurori, personal auxiliar). Avem în vedere și asigurarea cadrului unei bune și eficiente colaborări cu instituția procurorului european.
- Reevaluarea modificărilor aduse Codului penal și Codului de procedură penală. Perioada 2017 – 2019 a presupus modificarea normelor penale și de procedură penală după bunul plac al politicienilor care făceau parte din majoritatea parlamentară, astfel încât să fie soluționate favorabil dosarele ce îi priveau în mod direct. De la redefinirea unor infracțiuni, așa cum este cazul abuzului în serviciu sau dezincriminarea altora, așa cum s-a întâmplat cu neglijența în serviciu, și până la limitarea mijloacelor organelor de urmărire penală, prin eliminarea posibilității folosirii unor categorii de probe în cadrul procesului penal, dispozițiile adoptate de PSD-ALDE au avut natura de a îngreuna și chiar de a face imposibilă identificarea și pedepsirea unui număr semnificativ de infractori. Soluția este reanalizarea tuturor acestor dispoziții, pe baza unor dezbateri transparente și deschise publicului, astfel încât activitatea de combatere a infracționalității să devină din nou una eficientă. Ne angajăm să inițiem astfel de dezbateri alături de profesioniști ai justiției penale și să revizuim rapid modificările aduse legislației penale de către PSD-ALDE.
- Restructurarea circumscripțiilor judecătoriilor în funcție de volumul de muncă existent. La acest moment, în România există judecătorii cu peste 80 de judecători, precum cele din orașele foarte mari, și judecătorii cu până la trei judecători, în special în mediul rural. O astfel de organizare presupune o distribuire ineficientă a costurilor administrative și a resursei umane, dar și o distribuire inechitabilă a volumului de muncă. Restructurarea circumscripțiilor judecătoriilor va permite ca mai multe instanțe mici, lipsite de activitate, să poată fi eliminate, iar judecătorii activi în cadrul acestora să își desfășoare în continuare activitatea în cadrul instanțelor subdimensionate ca personal.
Într-o guvernare USR PLUS justiţia va fi lăsată sa îşi facă treabă fiindcă numai o justiţie puternică şi independentă poate duce la asanarea morală şi legală a României.
Politica
Victor Ponta critică întârzierea burselor pentru elevi: „E rușinos. Nu mai e vorba doar despre bani, ci despre respect”

Fostul prim-ministru al României și actual candidat independent la alegerile prezidențiale din 2025, Victor Ponta, a reacționat ferm în urma întârzierii burselor școlare pentru mii de elevi din România. Într-o postare publicată miercuri, 17 aprilie, Ponta a denunțat disfuncționalitățile din sistem și lipsa de respect arătată copiilor și tinerilor din partea statului român.
„Pe 17 aprilie, unii elevi din România nu și-au primit bursele la timp. Din nou. Din cauza birocrației, din cauza nepăsării. În timp ce parlamentarii își încasează salariile fără întârziere, elevii, care au nevoie de sprijin, sunt puși pe pauză. E inadmisibil. E rușinos. Și e timpul să spunem STOP”, a scris Victor Ponta.
Tonul postării este unul profund critic, dar și încărcat de empatie, în linie cu profilul de lider preocupat de problemele sociale, pe care Victor Ponta și-l conturează în actuala campanie electorală.
O realitate cunoscută, dar prea des ignorată
Situația semnalată de Ponta nu este una singulară. În ultimii ani, întârzierile în plata burselor școlare – burse de merit, sociale sau de performanță – au devenit o constantă în viața elevilor români. În timp ce oficialii promit digitalizare, transparență și eficiență, elevii continuă să fie victimele unui sistem birocratic rigid și lipsit de reacție.
„Nu mai e vorba doar despre bani, e vorba despre respect. Despre șanse egale. Despre viitor”, a adăugat Ponta în mesajul său, evidențiind implicațiile profunde ale acestei disfuncționalități administrative.
Educația, o temă centrală de campanie
Prin acest mesaj, Victor Ponta introduce educația ca pilon-cheie în campania sa electorală. Din postura de fost prim-ministru, el mizează pe experiența sa în gestionarea aparatului de stat și promite un model de leadership mai eficient, mai uman și mai responsabil.
În contrast cu alte candidaturi dominate de promisiuni abstracte sau retorică populistă, Ponta adoptă un ton concret și ancorat în realitățile cotidiene ale cetățenilor.
Concluzie
Mesajul lui Victor Ponta vine într-un moment oportun, când încrederea publică în instituțiile statului este erodată tocmai de astfel de episoade de neglijență sistemică. Indiferent de preferințele politice, tema adusă în discuție este una care merită toată atenția: cum tratăm copiii acestei țări și ce mesaj le transmitem despre rolul și valoarea lor în societate?
Politica
Cum se face schimbarea reală, din afara sistemului

Sunt momente în viața publică în care diferențele între imagine și realitate devin evidente. Una dintre cele mai importante distincții pe care trebuie să le facem astăzi este între populism și activism.
Populismul vorbește. Activismul face.
Populismul promite. Activismul propune soluții.
Populismul vine o dată la patru ani. Activismul rămâne, chiar și atunci când nu e campanie.
Iar Nicușor Dan este una dintre puținele figuri publice care au demonstrat constant că schimbarea reală nu se face cu sloganuri, ci cu răbdare, muncă și principii.
În România, activismul nu e ușor
Într-o societate în care instituțiile ezită, iar administrația e adesea opacă, activismul devine singura formă de control real exercitat de cetățeni. De cele mai multe ori, e o muncă anonimă, lentă, obositoare, dar absolut vitală.
Nicușor Dan a înțeles asta devreme. Nu a așteptat ca cineva să-i ofere un rol. Și-a creat unul. A început prin a contesta decizii care afectau spațiul public, patrimoniul, calitatea vieții urbane. A urmat drumul greu: plângeri, procese, argumente tehnice, decizii câștigate în instanță.
Așa s-a format – nu într-un partid, ci într-o rețea de inițiativă civică autentică. Așa a început să fie cunoscut: nu prin scandaluri, ci prin rezultate. A câștigat încrederea comunităților locale, a urbaniștilor, a oamenilor care s-au săturat de „merge și așa”. Când alții promiteau „să facă ordine”, el deja făcea.
Populismul apare des în România. Politicieni care promit „schimbarea de mâine”, dar uită totul a doua zi după alegeri. Care se pozează cu pancarte, dar dispar când începe munca. Care vorbesc despre cetățeni, dar nu stau niciodată de vorbă cu ei. Poate doar în campanie, și asta pentru imagine, nu pentru o schimbare reală.
Activismul nu face poze. Face treabă. Iar asta este diferența esențială între Nicușor Dan și mulți dintre competitorii săi. Pentru el, nu e nevoie de promisiuni – există deja o istorie clară de implicare: zeci de cauze susținute, sute de procese câștigate, spații verzi salvate, proiecte ilegale stopate.
Faptul că, ani la rând, a ales calea legală, dificilă, dar corectă, îl face un lider atipic. Unul care vine cu soluții, nu lozinci.
De ce schimbarea reală nu vine din sistem
În sistemul politic românesc, unde care fiecare decizie pare parte dintr-un aranjament, e greu să crezi că reforma poate veni din interior. Tocmai de aceea, oamenii au început să se uite dincolo de partide – la candidați care nu datorează nimic nimănui.
Nicușor Dan nu e legat de niciun partid. Nu are o rețea de favoruri de susținut. Nu are un aparat politic care-l împinge din spate. A candidat ca independent, a câștigat pe cont propriu, și continuă să facă politică așa cum a început: cu onestitate și rigoare.
Și asta este probabil cea mai mare garanție a faptului că ceea ce promite va face. Pentru că nu are ce negocia. Nu are cui să răspundă, în afară de cei care l-au votat.
România are nevoie de lideri care nu promit salvarea țării în zece zile. Are nevoie de oameni care cunosc realitatea, care au fost acolo, în teren, în instanțe, în fața nedreptății – și care au rămas, chiar și când nimeni nu-i mai filma.
Activismul lui Nicușor Dan nu a fost un pas către putere. A fost un drum către soluții.
Poate că nu are cel mai puternic discurs electoral, dar are ceva ce puțini politicieni pot arăta: un trecut clar, verificabil, de implicare civică reală, iar în vremuri în care populismul devine zgomot de fundal, vocea calmă a unui om care chiar a făcut diferența s-ar putea să fie exact ce avem nevoie.
Politica
Liderul care a ieșit în stradă înainte să urce la tribună

Nicușor Dan a devenit cunoscut publicului larg ca primar general, dar cei care urmăresc de mai mult timp viața civică din România știu că povestea lui a început cu mult înainte. Cu o luptă dusă pas cu pas, alături de oameni, prin instanțe, prin petiții, prin eforturi constante de a opri abuzuri care păreau de neoprit. Pentru foarte mulți, Nicușor Dan n-a apărut din neant. A crescut odată cu mișcările civice din București. A fost acolo unde era nevoie de voce, de răbdare și de curaj.
Totul a pornit de la întrebări simple
Cum se poate construi o clădire ilegală în centrul orașului? De ce dispar spațiile verzi sub betoane? Cine decide ce clădiri merită salvate și ce se demolează peste noapte?
Nimeni nu oferea răspunsuri. Așa că a început să le caute. Și nu oricum. A înțeles rapid că, pentru a schimba ceva, nu ajunge să te indignezi – trebuie să acționezi. Cu legea în mână, cu specialiști alături, cu răbdare. Așa s-a născut Asociația Salvați Bucureștiul, una dintre cele mai active și eficiente organizații civice din țară. Sute de procese câștigate. Spații verzi protejate. Proiecte ilegale oprite.
A participat la protestele împotriva construirii Cathedral Plaza – o clădire dovedită în instanță ca fiind ilegală. S-a implicat în lupta pentru salvarea Halei Matache, simbol al identității bucureștene. A susținut inițiativele cetățenești când acestea erau ignorate de autorități.
Activismul este o formă de implicare, nu de imagine
Pentru Nicușor Dan, activismul n-a fost niciodată un mijloc de autopromovare. A fost o formă de implicare concretă. În loc de lozinci, a venit cu dosare bine pregătite. În loc de scandaluri televizate, a ales să construiască argumente juridice. Este genul de om care a tratat problemele urbane cu rigoare și responsabilitate. Și tocmai asta l-a diferențiat: nu s-a luptat pentru imagine, ci pentru rezultate.
Într-un punct, a devenit clar că din afară poți opri câteva nedreptăți, dar pentru schimbare sistemică, trebuie să fii în poziția de a decide. Așa începe parcursul lui Nicușor Dan, de la stradă la administrație. A candidat. Ca independent. Fără partide, fără mașinării politice, fără rețele de influență. A fost ales. Pentru că oamenii au simțit că vine cu altceva: consistență, nu promisiuni. Bun-simț, nu marketing. Seriozitate, nu spectacol.
După ani în administrație, sub presiunea permanentă a funcției, a rămas același om: reținut, clar, concentrat pe soluții. A evitat excesele de imagine și a preferat să se lase judecat după rezultate. Nu e genul de lider care apare la fiecare subiect din presă, dar nu lipsește atunci când e de luat o decizie importantă.
Nicușor Dan nu a intrat în viața publică pentru funcții. A intrat pentru că a văzut lucruri care nu erau corecte și a decis să le schimbe. A început din stradă, dar a înțeles că adevărata schimbare se face din interior – dacă nu te pierzi pe drum.
Astăzi, când candidează ca independent la cea mai importantă funcție din stat, vine cu aceeași direcție. Nu a fost creat de un partid. Nu are de rambursat favoruri. Nu și-a construit cariera pe alianțe politice. A crescut prin încredere și consecvență. Și într-un peisaj politic sufocat de calcule și alianțe de moment, un lider cu rădăcini civice reale poate fi, în sfârșit, răspunsul pe care îl așteptam.
-
Celebritatiacum 6 days
Lucian Popa, Ironman-ul din Craiova, cucerește Veneția: „A fost o cursă epuizantă, dar sunt mândru că am terminat”
-
Localeacum 5 days
Știi pe cineva care se teme de dentist? Trimite-i acest articol
-
Featuredacum 6 days
De ce explodează costurile la asigurările auto corporate și nimeni nu vorbește despre asta pe față?
-
Ce trebuie sa stiiacum 6 days
Ghidul unei vacanțe perfecte în Creta: ce să vizitezi și unde să te cazezi
-
Educatieacum 3 days
Ziua Internațională a Familiei: sfaturi de la Novakid pentru părinții care devin parteneri ai copiilor în învățarea unei limbi străine
-
Ce trebuie sa stiiacum 3 days
Cum alegi genele false potrivite în funcție de forma ochilor
-
Ce trebuie sa stiiacum 3 days
Tendințe în Bijuteriile de Mireasă: Ce se Poartă Anul Acesta
-
Localeacum 2 days
Mii de români sunt așteptați la Noaptea Muzeelor 2025