De la începuturi și până în zilele noastre

  1. GENEZA AUTOSTRĂZILOR DIN ROMÂNIA

Ce spune istoria?

În cadrul intreviului acordat GPI, dl. prof. Nicolae Noica precizează faptul că încă din 1938 România avea un plan strategic pentru dezvoltarea autostăzilor.

Tot din istorie aflăm că Planurile strategice de dezvoltare ulterioare anului 1938, aparțin Institutului de Proiectare IPTANA.

Tot de la dl. prof. Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice, aflăm că după 1990 strategia de dezvoltare a României, la nivel de Autostrazi, era cuprinsă într-o analiză și mai complexă, respectiv Planurile de Amenajare Teritorială ale României.

În anul 2011 se fac demersurile pentru achiziția serviciilor de elaborare a unui Master Plan General de Transporturi. Câștigătorul este declarat la începutul anului 2012.

În anul 2016 se finalizează- Master Planul Național de Transport.

Concluzii pe scurt

  • Mihail Manoilescu își găsește sfârșitul în închisorile comuniste https://evenimentulistoric.ro/mihail-manoilescu-condamnat-de-comunisti-la-15-ani-de-temnita-grea-dupa-ce-murise-in-inchisoarea-sighet-si-planul-autostrazilor-romaniei-realizat-de-el-in-1938.html;
    • IPTANA, cel mai mare institut de proiectare, este la ora actuală în insolvență, cu șanse reduse să își mai revină, fără un ajutor cert din partea statului. Salvarea IPTANA înseamnă, la ora actuală, inclusiv păstrarea portofoliului impresionant de proiecte și transferarea acestuia la Ministerul Transportului https://www.economica.net/tag/iptana-insolventa;
    • După anul 2010, strategia de țară ne aruncă efectiv în brațele unor terți străini.
    • Așa cum și dl. prof. Nicolae Noica remarca, în cadrul interviului pentru GPI, odată cu apariția Master Planului, Nu a mai existat o continuitate.
  1. SĂ FACEM AUTOSTRĂZI CU ORICE PREȚ
De interes:  Certificate energetice: ce sunt, cum se obțin și cât sunt valabile

Autostrăzile au fost și rămân o măsură a eficienței unui Guvern. Acest aspect a cauzat nenumărate probleme în actul de supervizare a lucrărilor în execuție și chiar a modului de implementare, la nivel contractual, al Autostrăzilor.

Aceste probleme și unele intervenții nejustificate s-au făcut în 3 direcții:

  1. Dacă cei aflați la guvernare nu reușesc să finalizeze o autostradă, atunci guvernarea își dovedește, în opinia unora, lipsă de eficiență;
  2. Dacă cei aflați la guvernare reușesc să finalizeze o autostradă, atunci ei își dovedesc randamentul ca și organ executiv.
  3. Obligarea guvernării de a lua anumite decizii, prin intervenția ONG –urilor în mass media, pentru anumite proiecte în execuție, chiar dacă acele decizii nu erau cele bune, în unele cazuri.

Deși pare un mod de gândire ciudat, cam așa au stat lucrurile din păcate. Ce a însemnat acest lucru:

  1. Pentru ca cei aflați la guvernare să nu reușească să finalizeze o autostradă și ca să piardă capital politic s-au înființat chiar și unele asociații mai mult sau mai puțin partizane politic și care aveau nevoie de resurse financiare pentru promovare și supraviețuire.
  • Din dorința celor de la guvernare de a finaliza o autostradă au câștigat în general constructorii, care au profitat de dorința politicienilor de a da autostrăzi României și au început să pună condiții sau să ridice pretenții care pot ajunge să aibă și o formă de ”șantaj”, dacă este să dăm crezaree unor declarații ale unor miniștrii – https://www.google.com/amp/s/m.hotnews.ro/stire/23312490%3famp.
De interes:  Prima zi de școală, prima zi de trafic pe un pod important din Timișoara

“În urmă cu 3 săptămâni m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discuţie cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepţia finală, comisia de recepţie fiind de altă părere, inclusiv consultantul. La acea dată am discutat cu constructorul şi i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă, aproximativ 800 de metri, pentru a putea deschide lotul 4, care era perfect funcţional. S-a opus. Nouă legea ne permite să facem recepţia parţială – nu erau neconfomităţi şi probleme pe acei 800 de metri – au fost preluaţi şi a fost deschis lotul 4. Ce mi-au spus atunci cei de la firma respectivă: Ne faceţi recepţia pe tot lotul, altfel nu vă dăm nimic! Problema lor, pentru că, în momentul în care pe kilometrii pe care i-am menţionat sunt probleme, CNAIR m-a informat că poziţia experţilor este aceea de a mări perioada de garanţie de la 4 la 10 ani.

Sursa:“https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/08/29/cuc-lotul-3-al-autostrazii-lugoj-deva-nu-va-ramane-muzeu-ce-trebuia-facut-in-cele-10-zile-vor-face-cei-de-la-cnair–361593

  • Acțiuni de ”linsaj” mediatic, ale responsabililor din transporturi, de către organizații non guvernamentale, dar fără specialiști, fără argumente.

Astfel, deși unele asociații precizau că: ,, „Problemele invocate de cei din CNAIR pentru lotul 3 sunt fie afirmații mincinoase, fie dezinformări” în filmarea publicată pe facebook-ul CNAIR în 15 august 2019, regăsim multitudinea neregulilor constatate la vizita în teren, precum și multe lucrări nefinalizate.

De interes:  „Privește și nu uita". Auschwitz este despre ei, despre noi, despre voi!

Angajamentul Antreprenorului era de finalizare a lucrarilor pina la data de 12 august 2019.

Aici găsiți filmulețul publicat de CNAIR pe facebook:

https://www.facebook.com/cnadnr/videos/constructorul-spaniol-asocierea-sc-teloxim-con-srl-comsa-sa-aldesa-construccione/414812009160244/

Încrâncenarea acestor organizații non-guvernamentale pare a fi pur și simplu dincolo de sfera normalului… totuși se vede cu ochiul liber că există neconformități și lucrări nefinalizate.

Nu putem să nu remarcăm acțiunile concertate a ong-urilor respective, în tandem cu antreprenorul. Să nu uităm că aceste ong-uri au susținut ridicarea restricțiilor de circulație și, odată cu acestea, recunoașterea implicită a lucrărilor ca fiind conforme și finalizate.

Vezi Doamne, că dacă traficul se desfășoară ”normal”, înseamnă că și autostrada e bună.

  • Ne-am furat singuri căciula, iar adevarul NU este la mijloc!

AUTOSTRADA LUGOJ-DEVA LOTUL 3

Pentru a încadra într-un context cele ce urmează să prezentăm mai departe, am făcut această introducere de mai sus, introducere ceva mai întinsă, dar necesară.

Autostrada Lugoj-Deva se implementează în baza unui Studiu de Fezabilitate din anul 2008, așa cum pentru Autostrada Sibiu-Pitești NU s-a putut, fiind considerat prea vechi.

Extras de articol preluat de pe site-ul Asociației  Grupul pentru Promovarea Infrastructurii (Grup Infrastructura).

 

 

Întregul articol poate fi citit AICI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.