Orice afacere începe de la o idee bună. Dar ideile de afaceri nu pot fi puse în practică fără o finanţare, fără bani şi investitori, investiţii. În momentul în care antreprenorul care vrea să îşi înfiinţeze o afacere se întâlneşte cu investitorul va trebui să îl convingă de faptul că afacerea sa merită banii săi.
Planul de afaceri este singurul instrument eficient de planificare ce oferă o imagine clară, de ansamblu, asupra ţelurilor, scopurilor şi asupra evoluţiei unei afaceri.
Planul de afaceri, interfaţa dintre antreprenor şi investitor
Când ai plan de afaceri ai ideea de business concretizată. Antreprenorul ştie care sunt punctele forte şi punctele slabe ale afacerii, le poate elimina pe cele care îi blochează dezvoltarea. Investitorul ştie foarte bine în ce investeşte şi la ce se poate aştepta, recunoaşte potenţialul afacerii şi stabilitatea acesteia. Este practic o proiecţie pe care antreprenorul o oferă în privinţa paşilor pe care îi va face în viitor.
În fiecare plan de afaceri vom găsi formulate clar obiectivele companiei, dar şi strategia prin care sunt îndeplinite. De aici vezi imediat dacă afacerea are vreo şansă în viitor sau nu.
Este esenţial să ai un plan de afaceri indiferent de ce fel de firma vrei să înfiinţezi. De ce? Pentru că vezi uşor problemele în structura organizatorică, cele de comunicare şi stabileşti mai simplu responsabilităţile.
Sfaturi utile înainte sa întocmeşti planul de afaceri
Eficienţa unui plan de afaceri şi realismul său depind de întocmirea să corectă. De ce ar trebui să ţii cont când creionezi un plan de afaceri?
- Gândeşte-te cum te vei diferenţia în raport cu firmele concurente, ce soluţii ai pentru a rezolva o nevoie a clienţilor, ce aduce nou produsul, ce aduc nou serviciile oferite. Găseşte scopul afacerii tale şi încearcă să îl prezinţi pe scurt, succint şi clar în planul de afaceri;
- Banii necesari pentru afacere/planul financiar – cât te costă să lansezi firma, de câţi bani ai nevoie. Vrei o firma în care munca se realizează pe calculatoare performante, fie ea de editare video, programare, arhitectura sau proiecte industriale, optează pentru workstation refurbished pentru tine și angajații tăi. Nu te gândi că nu vei avea nevoie de bani mulţi, încearcă să faci toate calculele și să stabileşti un buget estimativ cât mai mare pentru primele 6-12 luni, cele mai grele pentru o afacere la început de drum;
- Serviciile şi produsele pe care le vei vinde – trebuie să îţi cunoşti mai întâi nişa, clienţii, nevoile lor şi după să te apuci de definirea unui portofoliu. Găseşte acel lucru pe care clientul îl caută la tine şi pentru care ar plăti şi pune-l în planul de afaceri. E bine să ai de la început în minte şi în planul de afaceri toate serviciile şi produsele pentru care clienţii ar plăti şi care le sunt de folos;
- Publicul ţintă şi targetarea – cui vei vinde produse şi servicii? Câţi clienţi ai şi unde locuiesc, ce alte lucruri îi diferenţiază, ce nevoi au. Cum e piaţa pe care vei intra, ce nişă e mai bună pentru tine, cum funcţionează piaţă sau nişă din piaţă pe care vei intra. Află răspunsul la aceste întrebări şi include totul în planul de afaceri;
- Venituri sau cheltuieli, profit, eventuale pierderi – încearcă să te gândeşti şi să incluzi în planul de afaceri şi prognoze realiste legate de cashflow, mai ales pentru primele luni. Evidenţiază profitul, gândeşte-te la ce cheltuieşti, ce câştigi, dacă ai o afacere care se poate dezvolta;
- Competiţia – este foarte important să îţi cunoşti competiţia, să o analizezi, să vezi strategia ei, unde a reuşit şi unde nu a reuşit. După ce îţi cunoşti competiţia poţi să îţi ajustezi strategiile şi tehnicile pentru a putea să te diferenţiezi de restul firmelor din aceeaşi nişă;
- Preţurile practicate – gaseşte preţuri corecte pentru produse şi servicii, ţine cont de costuri operaţionale, de producţie şi de amortizarea investiţiilor, de marja de profit la care vei ajunge. Fii mereu în „pielea” clientului şi vezi dacă merită să cumperi, să investeşti în afacerea ta în condiţiile existente;
- Strategiile de vânzări sau marketing – unde faci promovarea şi cum, cum îţi promovezi produsul, pe ce canale, cât investeşti în ele, ce eficienţă vor avea.
Un plan de afaceri cât mai detaliat te va ajuta enorm să ai o predictibilitate a veniturilor, cheltuielilor și investițiilor necesare pentru a porni și scala afacerea.