Legislatia din domeniul protejarii mediului inconjurator, implementata de statul roman, are rolul de a crea un cadru legal propice dezvoltarii economice, fara a avea loc o afectare negativa a naturii. Pentru a se obtine garantia acestui demers, firmele din Romania care genereaza deseuri si produc sau importa ambalaje au obligatia obtinerii unei autorizatii de mediu, la care se adauga necesitatea realizarii unor raportari catre institutiile statului roman cu rol de reglementare.
Un instrument util, care vine in ajutorul business-urilor aflate in aceasta ipostaza, este auditul de mediu ce poate fi realizat cu ajutorul companiilor de consultanta, precum Stratos.ro. Specialistii au expertiza necesara abordarii obligatiilor ce le revin firmelor, putand astfel realiza audituri partiale, pe anumite segmente, sau audituri generale, ce surprind intreaga activitate si comportamentul legal al unei companii. In urma acestui demers, se vor obtine recomandari cu privire la masurile rectificative necesare, fara a se aduce atingere activitatii si eficientei acesteia.
Iata care sunt obligatiile ce pot fi manageriate prin auditul de mediu!
Activitatea de audit are un rol important in identificarea riscurilor la care este supusa o companie publica sau privata. Componenta ce se ocupa de supravegherea afectarii mediului inconjurator, si anume auditul de mediu, este recomandat sa fie realizata de o terta parte, pentru a se asigura obiectivitatea totala a demersului.
- Managementul deseurilor se refera la gestionarea si evidenta acelor categorii de deseuri generate in timpul activitatii unei societati comerciale. Auditul de mediu externalizat ofera posibilitatea identificarii cu precizie a deseurilor produse si realizarea tuturor demersurilor ulterioare, cum ar fi evidentele lunare, raportarile catre institutiile statului, contractarea colectorilor autorizati pentru transport, depozitare, tratare si reciclare a acestora. In acest mod, nu doar ca se respecta legislatia, ci se protejeaza mediul inconjurator prin impunerea unei economii circulare (reutilizarea partilor recuperabile).
- Obligatiile fata de Fondul de Mediu constau in raportarile periodice, ce trebuie sa fie realizate conform normelor aflate in vigoare. Astfel, companiile ce au obligatia acestor raportari pot beneficia de serviciile auditului de mediu pentru a indeplini obiectivele de valorificare si reciclare a ambalajelor, a echipamentelor electrice si electronice, a bateriilor si acumulatorilor, a anvelopelor, uleiurilor uzate si a substantelor clasificate ca fiind periculoase.
- Actele de reglementare ale legislatiei protectiei mediului inconjurator sunt destul de numeroase si intr-o continua modificare, fiind relativ dificila aplicarea cu precizie a tuturor recomandarilor de catre persoane nespecializate. Prin intermediul auditului de mediu externalizat si personalizat, factorii de decizie vor avea acces la orice noutate legislativa legata de mediu, putand astfel sa evite aparitia unor situatii nedorite.
- Auditul de mediu are printre scopuri si realizarea raportarilor catre autoritati in legatura cu toate masurile luate pentru protejarea sistemelor ecologice si a mediului inconjurator. In acest mod, se va obtine certitudinea corectitudinii tuturor raportarilor si a depunerii acestora in termenul prevazut de legislatie, evitandu-se primirea unor penalitati si amenzi usturatoare.
In concluzie, auditul de mediu externalizat este o solutie ideala pentru companiile care doresc sa obtina conformitatea cu privire la legislatia de mediu si sa-si desfasoare activitatea intr-un mod cat mai ecologic si mai prietenos cu natura.
Surse foto: unsplash.com