Analiza NextUp: impactul modificarilor fiscale din primele trei luni din 2023 asupra antreprenorilor din Romania

RoxanaEpure_ManagingPartner_ NextUpSolutions

  • Munca la statele de salarii lunare a crescut cu aproximativ 25%, în timp ce obligativitatea declarației SAF-T a generat eforturi financiare și logistice imense
  • Roxana Epure, Managing Partner NextUp: „Multe dintre modificări sunt neclare și bulversează mediul de business”

București, 25 aprilie 2023 – NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii de soluții software pentru business, a analizat impactul modificărilor fiscale din primele trei luni din 2023 asupra antreprenorilor din România. Dacă în primul trimestru, Codul Fiscal a suferit trei modificări legate de veniturile din salarii, abonamentele sportive și panourile solare, cele mai mari schimbari au fost aduse de OG 16/2022 și OUG 168/2022, care au trebuit aplicate de la începutul acestui an. Spre exemplu, antreprenorii din România și contabilii lor au fost nevoiți să regândească cu totul modul de calcul al deducerilor de bază, să adauge noi deduceri pentru părinții care au copii înscriși într-o formă de învățământ și altele pentru salariații sub 26 de ani, să limiteze la 33% scutirile din salariul de bază al angajatului și să integreze noile beneficii, precum abonamentele sportive și condițiile acordării acestora.

O altă modificare ce a bulversat mediul de business din România a fost publicarea la mijlocul lunii decembrie 2022 a listei contribuabililor mijlocii obligați să depună declarația SAF-T, din ianuarie 2023.

De interes:  UEFA a atribuit Regatului Unit și Irlandei EURO 2028, iar EURO 2032, Italiei și Turciei

Statul nu arată că ar avea o strategie pentru modificările de legislație pe termen mediu și face schimbări în pași inutili, în loc să planifice și prin urmare să protejeze mediul de afaceri prin stabilitate și predictibilitate.

„Unele modificări, precum cele care țin de deduceri, se justifică, dat fiind faptul că modul lor de calcul n-a mai fost schimbat din 2018. Altele au fost neclare și i-au bulversat pe antreprenorii din România. S-au generat modificări ale declarațiilor, cea pentru veniturile din salarii fiind una dintre cele mai afectate. Ar fi fost bine pentru mediul privat ca acestea să vină cu informații complete de la început. Au fost introduse și noi informații declarative referitoare la beneficiile impozabile și neimpozabile, care până acum nu existau și al căror scop este pur statistic.

Per total, volumul de muncă al antreprenorilor și contabililor pentru adaptarea la noile modificări și condiții a crescut cu aproximativ 25%, iar aceste ore în plus nu se pot recupera din venituri. Dacă vorbim despre cei care s-au trezit pe lista contribuabililor mijlocii de la 1 ianuarie, lucrurile sunt și mai complicate. Efortul financiar și logistic de a te conforma la tot ce înseamnă SAF-T este foarte mare”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.

Cele mai multe modificări care au impactat aplicațiile NextUp Solutions au fost cele legate de SAF-T și salarizare. Spre exemplu, declarația unică (112) a suferit și câte trei modificări pe zi, cu versiuni pe ore, iar compania a intervenit rapid pentru a rescrie corect datele.  Cererea pentru soluții software de tip ERP și de salarizare sau raportarea SAF-T a fost în creștere și la începutul lui 2023.

De interes:  Marți, ora 18:00 – Primele privatizări de după 1989. Milionarii și politicienii care au ruinat țara, la Culisele Statului Paralel

„Nu sunt ușor de gestionat astfel de modificări și update-uri, mai ales când există multe informații neclare și incomplete, mai ales în normele de aplicare, ce lasă loc de interpretări și unde nu găsești mereu răspunsuri. Suntem la curent cu orice modificare legislativă și reacționam cu rapiditate atunci când sunt modificări, implementându-le chiar și în timp record în softurile noastre. Le suntem alături antreprenorilor care apelează la serviciile NextUp, pentru că știm ce greu este să susții și să crești un business, atunci când ai tot timpul de alocat resurse financiare și umane doar pentru a implementa modificările legislative. E greu, când în loc să te concentrezi cu tot ce ai tu pe a crește și a susține business-ul, trebuie să aloci resurse financiare și umane doar pentru a implementa multiplele modificări legsilative, pentru că de multe ori sunt decizii de luat, de către antreprenor împreună cu contabilul lui și nu doar contabilul consumă timp. Toate acestea îți fură efectiv din timpul și energia pe care altfel le-ai pune în business.

De interes:  [VIDEO] Prima maşină hibrid fabricată în România – Banat FM

Știm că se dorește o rescriere a Codului Fiscal, așa cum s-a făcut și în 2015, și nu putem spera decât că se vor lămuri și părțile mai puțin coerente. Dacă schimbările vor veni clar, transparent, cu o perioadă decentă de implementare, atunci și reacția antreprenorilor locali va fi una pozitivă. Să nu mai spunem că mai multe business-uri de succes ar însemna și mai mulți bani la bugetul de stat”, adaugă Roxana Epure.

Până la finalul anului 2023, NextUp Solutions va investi în continuare în noi tehnologii și dezvoltarea de soluții software web-based, dar și integrări cu tehnologii externe care să scutească antreprenorii de birocrație, consum inutil de resurse și bani.

Despre NextUp

NextUp Solutions este dezvoltatorul unui sistem informatic integrat de tip ERP adaptat afacerilor locale. Softurile NextUp ii scutesc pe antreprenori de bani si timp neproductiv si sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 5.500 de clienți, cu o medie de 5 utilizatori per companie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.