Ce sunt suplimentele alimentare?

Un supliment alimentar este un produs administrat pe cale orală, destinat suplimentării dietei. Poate conține unul sau mai multe ingrediente precum vitamine, minerale, ierburi, aminoacizi, enzime și este disponibil sub mai multe forme, cum ar fi tablete, capsule, geluri moi, capsule de gel, lichide sau pulberi.

În timp ce unele suplimente sunt derivate din părți animale, alge, fructe de mare, drojdii, ciuperci, multe altele sunt formulate în laboratoare. Deși sunt reglementate de diferite agenții, suplimentele nu trebuie să treacă prin testarea strictă pe care o fac medicamentele.

Ce tipuri de suplimente sunt disponibile în mod obișnuit?

  • Suplimente pe bază de plante;
  • Vitamine;
  • Minerale dietetice;
  • Aminoacizi și proteine ​​esențiale;
  • Acizi grași esențiali;
  • Pro/pre-biotice, fitonutrienți.

Care sunt beneficiile ?

Suplimentele pot avea multiple utilizări și beneficii. În timp ce unii adaugă substanțe vitale de care organismul are nevoie pentru o dietă adecvată, altele pot ajuta la scăderea riscului de boală. Lista de mai jos prezintă beneficiile susținute științific de suplimentele alimentare utilizate în mod obișnuit.

1) Multivitamine

Cele mai utilizate suplimente alimentare, multivitaminele sunt o combinație de trei sau mai multe vitamine și minerale.

Beneficii:

  • Îmbunătățește adecvarea aportului de nutrienți esențiali;
  • Utilizarea pe termen lung asociată cu un risc mai mic de boală cardio-vasculară.

2) Vitamina C 

Vitamină hidrosolubilă ale cărei cantități în exces sunt excretate.

Beneficii:

  • Risc mai mic de boli cardiovasculare datorită conținutului ridicat de antioxidanți;
  • Combinat cu alți nutrienți ar putea ajuta la încetinirea progresiei AMD (degenerescență musculară legată de vârstă);
  • Utilizarea regulată poate reduce lungimea și simptomele răcelii
  • Surse naturale: portocale, roșii, papaya, ananas, ardei, grapefruit, piersici, broccoli, căpșuni, pepeni

3) Calciu

Necesar alături de vitamina D pentru protecția oaselor.

Beneficii:

  • Protecție împotriva osteoporozei;
  • Sănătatea oaselor;
  • Riscul redus de a dezvolta tensiune arterială crescută;
  • Reducerea simptomelor PMS;

Surse naturale: produse lactate, alimente fortificate, verdeață cu frunze întunecate, soia, fasole, pește și stafide.

4) Vitamine B

Acestea includ tiamina, niacina, riboflavina, acidul pantotenic, vitamina B-6 și vitamina B-12.

Beneficii:

  • Niacina (vitamina B3) ajută la scăderea colesterolului LDL („rău”) și a trigliceridelor și la creșterea colesterolului HDL („bun”);
  • Persoanele în vârstă au nevoie de B-12 suplimentar, deoarece absorbția lor scade odată cu vârsta;
  • Vitamina B6 este eficientă în tratarea unui tip moștenit de anemie, controlând convulsiile la sugari;
  • Acidul folic previne anumite defecte congenitale la bebeluși, atunci când sunt gravide, înainte și în timpul sarcinii timpurii;
  • Vitaminele B sunt benefice pentru persoanele cu anumite afecțiuni medicale sau care iau medicamente care interferează cu absorbția vitaminelor;

Surse naturale: Cereale, legume verde închis, leguminoase, carne, suc de portocale, produse din cereale îmbogățite și alimente îmbogățite.

5) Ulei de pește

Sunt bogate în acizi grași Omega 3.

Beneficii:

  • Recomandat persoanelor cu boală coronariană;
  • Tensiune de sange scăzută;
  • Reduci trigliceridele;
  • Gestionarea simptomelor artritei reumatoide;
  • Preveniți AMD;
  • Ar putea ajuta unii oameni cu boli de inimă;
  • Reduci șansa unui ritm cardiac anormal;

Surse naturale: Alimentele precum uleiul de rapiță, soia, inul, nucile și algele sunt toate surse de omega-3, dar nu reprezintă un substitut pentru peștii grași.

6) Fibra dietetică

Este un nutrient pe bază de plante care nu este absorbit de organism și ajută la digestie prin mutarea eficientă a alimentelor.

Beneficii:

  • Controlul zahărului din sânge;
  • Sporește sănătatea inimii și reduce riscul de accident vascular cerebral;
  • Pierderea în greutate și gestionarea;
  • Scade nivelul colesterolului;
  • Reduce riscul de hemoroizi;
  • Reduce riscul de calculi biliari și calculi renali.

Surse naturale: cerealele integrale, fructele, legumele, nucile și semințele sunt cele mai bune surse de fibre, dar mulți oameni au nevoie de suplimente pentru a îndeplini aceste obiective.

7) Vitamina D

Este necesară pentru a absorbi calciul din intestine.

Beneficii:

  • Protecția împotriva tulburărilor osoase;
  • Risc redus de diverse probleme neuromusculare;
  • Riscul redus de scleroză multiplă;
  • Protecția împotriva cancerului de prostată.

Surse naturale: Este foarte dificil să obții vitamina D necesară din dieta ta. Produsele lactate fortificate și cerealele, peștele gras – somonul și tonul, expunerea sigură la soare sunt câteva surse excelente.

Cine are nevoie de suplimente?

Dacă dieta ta este incapabilă să ofere toate elementele esențiale, îți recomand să iei suplimente. Experții consideră că următoarea categorie de persoane poate necesita suplimente:

  • Femeile însărcinate și care alăptează;
  • Vegetarienii stricți;
  • Persoanele cu alergii sau intoleranțe alimentare;
  • Persoanele în vârstă;

Prezintă ele siguranță?

Dozajul care depășește măsura zilnică recomandată a unor vitamine și minerale poate produce potențiale toxicități și se poate dovedi periculos. În spațiul comercial însă se găsesc o serie de produse dietetice cu rol de supliment alimentar, ce conțin o varietate largă de elemente dintre cele descrise mai sus, care reprezintă un factor esențial în susținerea unui stil de viață sănătos. Acestea sunt suplimente bio online în care poți avea încredere.

Unele riscuri frecvente care implică doze mari de anumite suplimente alimentare sunt:

  • Niacina (vitamina B) poate produce înroșirea feței, dureri de cap, mâncărime, inflamație hepatică, disfuncție erectilă, gută;
  • Uleiurile de pește – reduc nivelul trigliceridelor;
  • Sunătoare – poate duce la descompunerea multor medicamente, reducând eficacitatea acestora;
  • Antioxidanți (vitaminele C și E) – ar putea reduce eficacitatea unor tipuri de chimioterapie pentru cancer;
  • Vitamina A – dureri de cap, afecțiuni hepatice, reduc rezistența osoasă, defecte congenitale;
  • Fierul – grețuri și vărsături, afecțiuni hepatice.

Ce să faci în caz de efect secundar?

  • Oprește utilizarea produsului;
  • Contactează pe cel care asigură asistență medicală pentru a afla cum să rezolvi problema.

Reține întotdeauna că ”suplimentele” nu sunt înlocuitori și nu ar trebui să înlocuiască o masă sănătoasă completă. Experții sugerează că cel mai bine este să obții nutrienții esențiali din alimente. Cu toate acestea, în cazul în care nu obții o cantitate adecvată de nutrienți din dieta ta, suplimentele pot fi luate în consultare cu un furnizor de servicii medicale.

De interes:  12 judeţe din România sunt catalogate de autorităţile germane drept "zone de risc". Din Banat, doar Caraş-Severinul se mai află pe lista neagră

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.