O greșeală pe care o fac destul de frecvent unii proprietari care decid să-și schimbe jantele mașinii constă în faptul că iau în considerare doar aspectul estetic, crezând că celelalte detalii sunt mai puțin importante. Nu este de ajuns ca jantele să fie mari și să arate bine pentru a le considera perfect potrivite, în alegerea acestora trebuind să se țină cont și de alte aspecte pe care le vom prezenta în continuare.
Dimensiunile
Când vorbim de dimensiunile unei jante ne referim la diametrul și lățimea acesteia, în funcție de care se vor alege apoi și dimensiunile anvelopelor. Nu poți alege orice dimensiune dorești pentru jante, pentru că riști ca acestea să nu se potrivească perfect cu modelul mașinii, ceea ce ar influența negativ o serie de factori tehnici.
În alegerea dimensiunilor potrivite ale jantelor trebuie să ții cont de specificațiile din cartea tehnică a mașinii, iar pentru a-ți fi mai ușor să găsești un model recomandat, poți folosi un configurator de jante auto.
Profilul
Profilul jantei se referă la tipul suprafeței pe care se așeză anvelopa și diferă în funcție de modelele mașinilor. Acest detaliu este înscris sub forma unei litere sau a unui grup de două litere pe suprafața jantei, imediat după cifra care indică lățimea.
Cele mai multe mașini folosesc jante cu profil de tip J, care este considerat profil universal. Dacă ai o mașină 4X4 aceasta poate folosi jante cu profil JJ, în timp ce modelele mai vechi de mașini folosesc jante cu profil K, KJ, B, D sau P.
Factorul de echilibru
I se mai spune și „offset” și se referă la poziția roții în raport cu caroseria mașinii. Pe suprafața jantei, acest indicator este notat cu simbolul ET, urmat de un număr care poate fi pozitiv sau negativ. Acest număr reprezintă valoarea în milimetri a factorului de echilibru, mai precis distanța la care roata este poziționată în exteriorul caroseriei sau în interiorul acesteia.
Dacă valoarea ET este pozitivă, aceasta înseamnă că roata se va afla în interiorul caroseriei, în timp ce o valoare negativă indică faptul că aceasta va depăși în exterior marginea caroseriei.
Ideal este ca această valoare să fie cât mai apropiată de 0, însă limitele recomandate sunt specificate în cartea tehnică a mașinii.
Numărul de prezoane
Prezoanele sunt acele șuruburi speciale cu care se fixează roțile de butuc, iar numărul acestora este un alt detaliu de care trebuie să ții cont în alegerea jantelor potrivite. Mai exact, numărul găurilor de fixare de pe jantă trebuie să fie similar cu cel de pe butuc.
Nu doar numărul prezoanelor trebuie să corespundă, ci și distanța dintre acestea, reprezentând diametrul cercului pe care îl formează, exprimat în milimetri. Indicele pentru această caracteristică se exprimă sub forma unui marcaj de tipul număr de prezoane/diametru. Spre exemplu, pentru un model de jante cu 5 prezoane și un diametru de 100 de milimetri indicele va fi 5/100.
Materialul
Din acest punct de vedere există două opțiuni, reprezentate de jantele din oțel sau tablă și jantele din aliaj.
Primele nu sunt foarte atractive din punct de vedere estetic, însă din acest considerent pot fi folosite fără remușcări în condiții dificile de drum. Sunt mai rezistente decât cele din aliaj și se pot repara ușor dacă se deformează, însă în același timp sunt și mai grele decât acestea.
De cealaltă parte, jantele din aliaj arată mult mai bine, permit un demaraj mai bun și o frânare mai eficientă, iar datorită greutății reduse, determină și un consum mai mic de combustibil. În schimb, se zgârie ușor, iar in cazul unui șoc mai puternic se pot crăpa sau chiar rupe. Într-o astfel de situație nu mai e nimic de făcut decât să se achiziționeze un set nou de jante, pentru că cele deteriorate în acest mod nu mai pot fi reparate.
Ca ultim sfat, îți recomandăm să folosești două seturi de jante, unul echipat cu anvelope de vară, iar celălalt cu anvelope de iarnă. Pentru roțile de iarnă, cele mai potrivite sunt jantele din oțel – mai ieftine și mai puțin pretențioase – în timp ce pentru roțile de vară poți folosi niște jante mai elegante, din aliaj.